Umag, grad na sjeverozapadnoj obali Istre, danas predstavlja grad turizma i sporta. Umag je grad od oko 15.700 stanovnika, s vrlo povoljnom geografskom pozicijom za razvoj turizma. Teritorijalna prednost Umaga jest povoljni geografski položaj koji Umag čini lako dostupnim automobilom ili zrakoplovom iz mnogih europskih gradova. Umag je od zračnih luka u Trstu i Puli udaljen svega 90 km, od zračne luke u Ljubljani 150 km, Zračna luka Rijeka (otok Krk) 176 km, od zračne luke u Veneciji 217 km te od zračne luke u Portorožu svega 15 km.
Još od davnina, Umag su otkrili rimski plemići i tako odlučili prisvojiti kao svoju ljetnu rezidenciju. Sjaj, raskoš i glamur tih vremena preslikava se i danas u venecijanskim kućama kojima obiluje stara umaška jezgra. Svojim položajem na sjeverozapadu Istre Umag predstavlja najistureniji dio istarskog kopna koji je povijesno uvijek privlačio pažnju raznih naroda i država. O strateškom položaju Umaga, posebice Savudrije, svjedoči i izgradnja svjetionika u Savudriji 1818. godine. Tršćanska Deputazione di Borsa financirala je gradnju svjetionika kako bi plovidba prema tršćanskoj luci postala sigurnijom. Taj je svjetionik prvi u svijetu za rasvjetu trošio plin dobiven destilacijom ugljena, a danas je najstariji svjetionik na obje jadranske obale koji je još uvijek u upotrebi.
U Umagu je još davne 1877. godine izgrađen prvi hotel-restoran u Istri "Al Cervo d'oro" koji predstavlja začetke organiziranog turizma u Umagu, ali i u Istri uopće. Na prijelazu iz IX. u XX. stoljeće utemeljeno je turističko društvo, dok Antonio Coslovich gradi hotel „K zlatnom lavu“ („Al leone d' oro“), s kazališnom dvoranom. Duž obale u ovom periodu niču pansioni i manji hoteli.
Više o samoj povijesti Umaga pročitajte ovdje.
Turizam i ugostiteljstvo dali su najveći doprinos razvoju gospodarstva Umaga, od zamaha započetog 50-tih godina prošlog stoljeća pa sve do danas. Do 1960. godine na cijelom području bivše Bujštine bilo je tridesetak gostionica i manje od 200 smještajnih kapaciteta u hotelima i prenoćištima. Počeci organiziranog ugostiteljstva na Bujštini i u Umagu povezuju se s osnivanjem ugostiteljsko-turističkog poduzeća „Jadran“ 50-tih godina, čije je sjedište bilo u Bujama. Godine 1956. preselilo se u Umag i do 1963. godine djelovalo je u okviru Centroturista iz Zagreba i umaškog Istra-auto-turista. Godine 1963. osnovano je turističko-ugostiteljsko poduzeće „Istraturist“, poduzeće koje je sve do danas od najveće važnosti za umaško gospodarstvo. U međuvremenu dolazilo je sve više do okrupnjavanja (integracije) u djelatnosti, tako da su 70-tih godina poduzeća „Adria“ i „Istratours“ iz Umaga, te „Bullea“ iz Buja, organizacijski objedinjena u „Istraturist“.
Na vrhuncu turističkog prometa 80-tih godina na području Umaga bilo je registrirano preko 35.000 ležaja (u hotelima, naseljima, kampovima i pri individualnim iznajmljivačima).
Prva ulaganja u smještajne kapacitete bilježimo već 1963. godine, izgradnjom depandansi u Savudriji te zidanih bungalova u naselju Punta u Umagu. Izgradnjom hotela Adriatic na rtu naselja Punta, koji je otvoren u prosincu 1964. godine, Umag ulazi u svijet vrhunskog turizma i privlači političku, poslovnu i estradnu elitu, ne samo iz cijele Jugoslavije, nego i, što je najbitnije, sa Zapada.
Nakon izgradnje Adriatica, slijedi izgradnja turističkih naselja i kampova: Katoro, Stella Maris, Punta, Savudrija, Ladin Gaj, a zatim ulaganja i izvan Umaga: hotel u Bujama, konobe u Momjanu, Grožnjanu, Plovaniji, Galićima itd. Valja napomenuti i da su prvi smještajni hotelski kapaciteti u Istarskim toplicama izgrađeni od strane Istraturista.
U nastavku nazivi hotela, naselja, kampova koji su tijekom proteklih desetljeća predstavljali umašku ugostiteljsko-turističku ponudu, a neki od njih i danas su dobar primjer kontinuiteta turističkog poslovanja:
Na području Savudrije, gdje su nikli i prvi smještajni turistički kapaciteti Stari Moj Mir, Novi Moj Mir, hoteli Istra i Lanterna, osniva se kasnijih godina suvremeni kamp u neposrednoj blizini velebnog savudrijskog svjetionika te i apartmansko naselje uz kamp.
Turističko naselje Katoro izgrađeno je 70-tih godina na prostoru između Umaga i Savudrije te je svakako najveličanstveniji podvig Istraturista i turističke djelatnosti Umaga. Nikao je tako novi turistički grad sa skoro 10.000 ležajeva u hotelima, vilama, bungalovima i kampovima. Hoteli Koralj, Aurora i Istra te naselja i bungalovi, nazvani skupnim nazivom Polinezija, i danas su okosnica turističke ponude Istraturista. Svojevremeno je u okviru tog naselja djelovao i zabavni centar Mon Plaisir (popularna Za-Za), poznat kao mjesto velikih nacionalnih i međunarodnih zabavnih spektakla.
Nakon 1980. godine u turističke svrhe prenamjenjuje se zona Kanegre izgradnjom kampa i obiteljskih bungalova. U predjelu Lovrečice i Karigadora gradi se Ladin Gaj (današnji Park Umag), sa 8.000 mjesta za kampiranje. Ta naselja i kampovi i danas su okosnica, uz Stella Maris i Katoro, turističke ponude Umaga.
Godine 1982. Umag ulazi u krug izabranih lokacija za gradnju nautičkih centara (marina) u novoosnovanoj organizaciji Adriatic club Yugoslavija (ACY) i time se uvrštava u grupu pionira nautičkog turizma na jadranskoj obali. ACY marina Umag otvorena je u ljeto 1984. godine. Danas, pod nazivom ACI marina Umag, sadrži 518 vezova na gatovima te 60 na suhom vezu, kao i 500 parkirnih mjesta za automobile, jedan od najopremljenijih centara rastućeg nautičkog turizma.
Turistička ulaganja nastavljaju se i nakon osamostaljenja Hrvatske, naročito uslijed slobodnijeg priljeva stranog kapitala, tako da je poslije 90-tih godina niknuo novi turistički kompleks na području Albera i Crvenog Vrha u Savudriji. Riječ je o međunarodnom lancu hotela Kempinski i turističkom naselju Rezidencija Skiper, koji su obogaćeni i novoizgrađenim igralištem za golf s 18 rupa.
Od devedesetih do danas posebno je bitno djelovanje Turističke zajednice grada Umaga. Naime, odmah 1991. godine, nakon ustroja nove države, sustav turističkih društava i saveza zamijenjen je sustavom turističkih zajednica, Zakonom o turističkim zajednicama i promicanju hrvatskog turizma. Turističke zajednice osnivaju se radi podmirenja, općeg javnog interesa i gospodarskog interesa pravnih i fizičkih osoba (dakle, štiteći interes privatnog sektora). Prema tome, zadaća lokalne Turističke zajednice je profiliranje turističkog proizvoda turističke destinacije i njegovo predstavljanje na tržištu.
Turistička zajednica grada Umaga financijski potpomaže i sudjeluje u osmišljavanju raznih manifestacija (ATP Croatia Open, Sea Star Festival, Sepomaia viva, Međunarodni festival komornog teatra Zlatni lav, Forum Tomizza, Dani rajčica, Dani Švoja...), tiska promotivne materijale, prikuplja i analizira podatke u svim sektorima povezanim s turizmom. Informativni ured Turističke zajednice u centru grada polazište je i osnovni orijentir mnogim turistima koji dolaze u grad.
Umaška Turistička zajednica čini dio Cluster-a sjeverozapadne Istre pod markom „In all the colours of Istria – U svim bojama Istre“ još od 2010. godine kad je stvoreno jedinstveno turističko područje s bogatom i raznolikom ponudom. To je prvi cluster Istre kod kojega je došlo do dogovorne primjene marketinškog koncepta koji se oslanja na promociju destinacije, definiranjem krovne marke te zajedničkih vizuala turističke zajednice i hotelijerskog poduzeća.
Umag danas nudi hotelski smještaj, smještaj u apartmanima i bungalovima, mobilnim kućicama, kampovima i privatnom smještaju . Na području Umaga u funkciji je 10 hotela (dva s 5 zvjezdica, pet s 4 zvjezdice, dva s 3 zvjezdice te komfor objekt), 3 pansiona, 4 turistička naselja (dva s 4 zvjezdice te 2 s 3 zvjezdice), 2 kompleksa turističkih apartmana (jedan s 4, a jedan s 3 zvjezdice) te 5 kampova (četiri s 4 zvjezdice te 1 s 3 zvjezdice). Ukupno je preko 8.000 ležajeva u privatnom smještaju.
Proizvodi koji se kontinuirano razvijaju u okviru clustera sjeverozapadne Istre su tenis, bike, nogomet, wellness i gourmet kao proizvodi na kojima cluster gradi svoju konkurentnost na turističkom tržištu, a kojima direktno utječe na ostvarenje sve boljih rezultata u pred i posezoni.
Biciklistički turizam također je u kontinuiranom rastu na našem području. Sve se više investira u infrastrukturu pogodnu za bike turizam, određeni smještajni objekti prilagođeni su i namijenjeni bike turizmu, a pripremljeni su i prospekti te karte s naznačenim bike stazama.
Segment nogometa je također sve privlačniji. Područje Umaga posjeduje 11 nogometnih terena, a u zoni Stella Marisa na nogometnim terenima godinama se već održavaju nogometni kampovi svjetski poznatih klubova kao što su Juventus i Barcelona. U planu je izgradnja nogometnog kampusa na istom području, sa novih 10 nogometnih terena.
Wellness turizam pogodan je tijekom cijele godine. U Umagu postoje 3 wellness centra u tri hotela, s 5 i 4 zvjezdica.
Za razvoj gourmet-a ispunjeni su gotovo svi preduvjeti: najveći broj vinara i maslinara u relevantnim svjetskim vodičima dolazi upravo iz ovog clustera, najveći broj restorana i konoba nalazi se u prestižnim svjetskim gourmet vodičima.
Umag ima povoljnu geografsku poziciju za razvoj turizma. Svega 40 kilometara udaljen je od Trsta, 150 od slovenske prijestolnice Ljubljane i 50 nautičkih milja od Venecije. Zaleđe Umaga skriva dosad malo poznate turističke atrakcije, poput planinarenja, speleologije i ostalih aktivnosti za ljubitelje prave pustolovine.
U nastavku možete preuzeti sljedeće zakone:
Turistička zajednica grada Umaga
Trgovačka 6, 52470 Umag, p.p. 79
tel: +385 (0)52 741 363
e-mail: info@istria-umag.com
Paolo Dragan
tel: +385 (0)52 702 989
e-mail: paolo.dragan@umag.hr